Huoltomies Jari seisoo teollisuushallissa katselemassa epäilevästi koneen sisuksia. Kone pitää ääntä, joka kuulostaa siltä kuin pesukone söisi pultteja aamupalaksi. Ennen vanhaan Jari olisi soittanut kollegalle: “Kuule Matti, ootko koskaan kuullut tämmöistä räminää?” Mutta nyt Jari pystyy kysymään apua myös tekoälyltä.
Tekoäly tietää (melkein) kaiken
Tekoälylle on syötetty kaikki huollettavien laitteiden huolto-ohjeet, aiemmat raportit ja yleisimmät ongelmatilanteet.
Kun Jari kertoo, että laite “tärisee oudosti ja lämpenee liikaa”, tekoäly vastaa: “Tarkista vasemman puolen laakeri. 82 % todennäköisyydellä kyse on siitä.”
Jos Jari haluaa varmistaa, tekoäly näyttää kuvan oikeasta kohdasta ja listaa myös tarvittavat työkalut.
Tekoäly oppii
Kun ratkaistun huoltokeikan jälkeen tapauksesta laaditaan raportti, jossa kuvataan ongelmatilanne ja sen ratkaisu, se voidaan syöttää tekoälylle talteen jatkoa varten. Näin tekoäly oppii jokaisesta tapauksesta ja pystyy jatkossa antamaan vielä tarkempia ehdotuksia. Tekoälyn muisti on takuulla parempi kuin ihmisten ja jopa kymmeniä vuosia vanhat tapaukset saadaan palautettua sen avulla ajankohtaiseksi apumateriaaliksi.
Tekoäly tukee
Tekoälyllä siis pyrkii tekemään huoltohenkilöstön töistä mielekkäämpiä. Se hoitaa tylsät asiat: tiedon etsimisen, raporttien täyttämisen ja vikojen todennäköisyysanalyysit. Huoltaja saa keskittyä siihen, missä ihminen on ylivoimainen: oivaltamiseen, kommunikaatioon ja luovuuteen ongelmien ratkaisemisessa.