Asiakaspoistuma – tuo jokaisen yrittäjän salainen painajainen. Käytät kuukaudesta toiseen aikaa ja rahaa uusien asiakkaiden hankintaan, mutta mitä tapahtuu olemassa oleville asiakkaille? Jos he alkavat kaikessa hiljaisuudessa siirtyä kilpailijoiden leiriin, ongelmat ovat jo ovella. Mutta mitäpä jos voisit ennakoida tämän, kuin tulevaisuutta ennustava kristallipallo? Tässä kohtaa tekoäly astuu kehiin.

Tekoälyä voi hyödyntää asiakaspoistuman ennustamiseen analysoimalla olemassa olevia tietoja, kuten ostohistoriaa, asiakaspalautteita ja käyttöaktiivisuutta. Esimerkiksi, jos asiakas on ollut viime aikoina vähemmän aktiivinen, alkanut käyttää vähemmän palvelujasi tai antanut neutraalia palautetta, tekoäly huomaa tämän, ennen kuin itse edes ehdit huolestua. Algoritmi voi ehdottaa, että tämä asiakas tarvitsee erityishuomiota – esimerkiksi pienen lisäedun tai henkilökohtaisen yhteydenoton.

Miten tämä toimii käytännössä? Otetaan esimerkki: omistat kuntosalin ja käytät tekoälytyökalua ennustamaan asiakaspoistumaa. Eräänä aamuna ohjelma ilmoittaa, että Matti Meikäläisen jäsenyys on vaarassa päättyä. Tekoäly on havainnut, että Matti ei ole enää innokas aamutreenaaja, hän on jättänyt viimeiset pari asiakastyytyväisyyskyselyä tyhjäksi, ja käyntimäärät ovat laskeneet. Ehkä Matille voisi tarjota ilmaisen ohjauskerran tai muuta piristettä, ennen kuin hän suuntaa kilpailijan salille?

Ja parasta tässä on, että tekoäly ei väsy – se seuraa kaikkia asiakkaita 24/7 ja antaa sinulle suoraan toimenpide-ehdotuksia. Näin pystyt reagoimaan ajoissa ja pitämään asiakkaasi tyytyväisinä. Kaiken ytimessä on yksinkertainen kysymys: Onko asiakaspoistuman ennustaminen kallista? Ei välttämättä, sillä markkinoilla on paljon valmiita tekoälytyökaluja juuri tätä varten, ja monissa niissä maksat vain käytön mukaan. Eli ei tarvitse edes varastaa sitä kristallipalloa!