Pk-yrityksen myyntiputki voi joskus olla kuin jääkaappi lomien jälkeen: kaikkea löytyy, mutta kukaan ei enää muista, mikä on tuoretta ja mikä pitäisi jo heittää pois. Liidit unohtuvat, tarjoukset vanhenevat ja asiakkuudet lipuvat käsistä.
Tässä tekoälyagentti voi olla suureksi avuksi. Sen tehtävä on pitää homma liikkeessä:
- Se seuraa CRM-järjestelmästä, missä vaiheessa mikäkin liidi makaa
- Se muistuttaa, milloin on oikea hetki palata asiaan
- Se ehdottaa valmiita jatkoviestejä eri tilanteisiin
- Ja mikä tärkeintä, se huomaa, jos liidi on jäänyt täysin yksin ja tarvitsee huomiota
Esimerkki:
Agentti havaitsee, että asiakas on avannut tarjouksen kolme kertaa mutta ei ole vastannut. Se ehdottaa myyjälle lyhyttä viestiä: ”Huomasimme, että tutustuit tarjoukseemme. Olisiko hyvä hetki keskustella vielä tarkemmin?”
Tuloksena myyntiputki ei enää jämähdä. Agentti ei toki tee diilejä puolestasi, mutta se toimii kuin treenikaveri salilla, eli pitää vauhtia yllä ja estää sinua luovuttamasta kesken.